Hirdetés

szfvar 20240118
budaors 20240118
szepmu 20240224 revizor
magveto krasznahorkai 20240117

„…AZONNAL OLVASD EL…”

„…az égre írj, ha minden összetört!” – 100 éve született Radnóti Miklós / Petőfi Irodalmi Múzeum
2009. ápr. 26.
Centenáris Radnóti-kiállítás személyes rekvizitumok, tárgyi emlékek tárlói nélkül? A mozaikos installáció szinte csakis függőleges, mondhatni kétdimenziós felületei igazolják: így is célt lehet érni. TARJÁN TAMÁS ÍRÁSA.

Síelés Gyarmati Fannival
Síelés Gyarmati Fannival (A képek forrása: PIM)

Nyolc nagy nyersfa keret osztja fel a kétszobányi teret. Ha labirintusérzetünk támad, azt egy szabályosságot sugalló, masszívan légies kocka- és ipszilonalakzat meg egy kötőjel-„fal” kelti. A kereteken belül függnek az egyszerű-elegánsan egymás mellé és alá sorjáztatott négyzetes dokumentumok: a műanyaglapok közé simított kézírásos, nyomtatott, rajzolt, montírozott szövegsejtek, fényképek, a térbeli kiterjedésük helyett inkább fedlapukkal megmutatkozó kötetek. Tiszta, mértanias a rend. A dokumentumfüggönyök mindkét oldalról szemlélhetők: esetleg „tükrösen” (innenső és túlsó irányból is önmagukat adva, vagy önmagukat kétszerezve: erre is, arra is ugyanaz a könyv fordul például), gyakrabban pedig más-más információt láttatva. Papír, papír, papír – s mégis micsoda változatosság, életesség! Koczka István és Juhász Tibor látványterve megidézi a XX. század első évtizedeinek (főleg az I. világháború utáni periódusnak) egy bizonyos építészeti világát (távolról azt az épületet ugyancsak, amelyikben Radnóti Miklós lakott, s amelyben özvegye ma is él Budapesten), de a fémszámokat viselő ácsolatok együttese, a kiállítási matériát tartó fémszálak sodronya: a drót feszülése szorongató fogolytábori képzeteket is kelt.

Varga Katalin érzékenyen elgondolt rendezése nem újdonságaival, hanem sokhúrú, pontos információival, puritán esztétikumával ragadja meg a látogatót. „…az égre írj, ha minden összetört!” verstöredék mint kiállításcím az írástevékenység különleges fontosságára, a tanúságtevő hivatás erkölcsi méltóságára helyezi a nyomatékot. Ha az idézet mellé magunk is egy felszólító citátumot futtatunk e cikk élére, azzal az írás mellett az olvasás: a tudás- és kultúra-felhalmozás párhuzamos fontosságát igyekszünk kiemelni (a kiállítás nyomán, a Radnóti-generáció mindennapjaiban). A barátian sürgető felszólítás Radnóti József Attilának, a Szép Szó szerkesztőjének küldött leveléből való. Kötetbeli megjelenést váró, folyóiratban még nem publikált verseinek elbírálását s persze közlését kéri, azt is meghagyva: a költemények oldalpárra kerüljenek.

Radnóti Miklós
Radnóti Miklós

Betűk vonzásában, az óvó-megtartó írásos kultúra iránti bizalommal élő fiatal nemzedéket hoz közel az érdeklődőhöz a rengeteg valóságos és jelképes levelezőlap (dokumentum és kommentár), melyet itt az ezúttal „Radnóti-kornak” nevezhető múlt bélyegez fel a jelen címére. Néhány költemény Radnóti-fényképpel díszített kartonlapokra nyomtatva kiemelhető, elvihető. Egész kis verscsokrot köthet a kiállítás és nézője közötti interaktivitás. S nem személyes rekvizitum, tárgyi emlék-e például egy levlap is? Vagy egy erotikussá játszatott-ragasztott újságkivágat, mellyel barátját tréfálja meg a költő? Radnóti köztudottan szép kézírása (melyről Fodor András írt egykor gyönyörűen, kalligráfiát és jellemet összesodorva) visszahúzódó-uralkodó grafikai eleme a kiállításnak. A padlózat egy részét információs, korfestő képfelületek – fekvő plakátok – fedik be. Ez kevésbé sikeres megoldás; mintegy mellékesen dolgozza fel a szem. (A kiállítás megnyílt, örömet, tudást és tanulságot szerez – de minimális technikai kiegészítés még várat magára az egyik vetítősarokban.)

Radnoti

A kiállítási anyag megszólítottja mindenki – de elsősorban a komoly, eszes diák lehet az. A megnyitót is azért helyezték hetekkel a századik születési évforduló elé, hogy az érettségizők még szemelgethessenek az ismeretekből. Nincs is hiány elcsendesülten a képekhez, képernyőkhöz hajoló fiatalokban, akiket egy kedves, idős, finoman öltözött teremőr hölgy készségesen fel is világosít a tudnivalókról. Aligha vélelmezhető, hogy bárki egyesével végigböngészi a blokkok mindegyikét – de erre nincs is szükség. A Radnóti Miklóst barátai, pályatársai, szerettei, mesterei közt láttató nagy puzzle esetleg meg nem szemlélt négyzetei nélkül is olyan szellemi kirakósdi, amelyben akár egy tized is képviselheti a teljességet. A Babits Mihályhoz írott levélre szalad a tekintet? A professzor és atyai barát Sík Sándor mentesítési kérelme kerül a látómezőbe („…kereszténynek és keresztény szülőktől születve, de zsidó nagyszülőktől származván” maga is zsidónak minősült 1944 májusában)? Vas István vall arról, hogy büszke rá: ő lobbantotta fel barátjában a hexameter iránti formáló szenvedélyt? Huszonéves értelmiségi cimborák – festő, néprajzos, műfordító, színész, feleségek, múzsák – hajolnak össze lakásban, műteremben, kiránduláskor? Háborúba feketülő ég alatt még reppen fel az ajkakról, szemekből nevetés? A mozaik ezernyi részleten keresztül beszéli el a Radnóti-életet, Radnóti-sorsot. A mozaikelv a belépéskor felfedi magát: a költő széles mosolyú arcképe táblásan szabdalt, barnás erdőség ikonosztázából néz ránk.

Valamennyi képernyő valós funkciót tölt be (élethelyszínek; Radnóti-emlékfilm és verstolmácsolás; fotógaléria): az életdráma, a meredek út végkifejlete, a tragikus haláltény főleg a lepergetett televíziós filmnek (és főleg az egyik emlékezőnek, Szántó Tibor könyvművésznek) köszönhetően válik félelmetesen, intően konkréttá. A termek közepét kihasználó elrendezés folytán a falakra a Radnótiéval részben hasonló sorsra ítéltetett festők (Ámos Imre, Anna Margit, Dési Huber István, Bálint Endre és mások) alkotásai kerülhettek, melyek – még színvilágukban is szomorú-szépen, rezignáltan és humánusan összehangolt – kulisszát vonnak a benső színtér köré. A kiállítás-rendezői megoldás harmóniát és diszharmóniát egyszerre-egymásban utal ez emlékezés terébe, a szenvedéstörténetet és a halált is a nagyszabású alkotói élet folyamatába iktatja. Élőre emlékezik és emlékeztet.

A kiállítás megtekinthető 2010. január 5-ig.

A támogatás adatait és kapcsolódó cikkeinket a Radnóti Év gyűjtőlapon olvashatják.

Címkék

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Még nem vagy előfizetőnk? Csatlakozz!

Előfizetek